foto's

Klik voor groter beeld
Boot staat binnen en we konden beginnen.

Klik voor groter beeld
De Boeg, de Gelcoat is er afgehaalt op de slechte plekken.

Klik voor groter beeld
Het vlak ten hoogte van hennegatskoker.

Klik voor groter beeld
Geen paniek.

Klik voor groter beeld
De lekke koker is gelast en gemonteerd.

Klik voor groter beeld
De romp zit net vers in de DD lak.

Klik voor groter beeld
De stoot strip is opnieuw gemonteerd.

Klik voor groter beeld
Ter hoogte van de waterlijn was de Gelcoat slecht.

De romp

De boot was door en door nat, ook zat er water tussen de dubbele schaal, hier en daar bleef ookvocht tussen de Celcoat en het Laminaat zitten ondanks dat de boot binnen in een verwarmde ruimte stond , niet overal maar vooral bij de boeg en een paar plekken op de waterlijn .

Ik was eerst bang voor Osmose maar kwam er al snel achter dat dit geen Osmose was, maar dat de Gelcoat verouderd en gescheurd was en daardoor niet meer goed water dicht was .

Ook zijn tijdens de bouw op deze plekken luchtbelletjes in de Gelcoat gekomen waarschijnlijk door dat de Gelcoat gespoten is wat toen in die tijd een nieuwe methode was, in deze plekken zat nu water, sommige plekken waar deze luchtbelletjes in Gelcoat te vinden was waren wel 10 bij 10 centimeter maar bij de boeg nog veel groter.

Na een speurtocht op Internet waar best wel veel informatie te vinden is, alleen vaak voor veel grotere problemen schoot ik niet echt op , wel kwam ik zo achter de adressen van een aantal een pure polyester specialisten die mij goed op weg hebben geholpen de conclusie was dan ook helder.

Hier gold maar een remedie de Gelcoat moest er op de slechte plekken af , deze plekken heb ik er dus gewoon uit geslepen ,het onderliggende laminaat was niet aangetast, alleen op twee plaatsen heb de eerste laag van het laminaat er uit geslepen, alle slechte plekken zijn goed gespoeld met water en daarna lang laten drogen, lang drogen was in dit geval 8 weken.

Na het drogen zijn de plekken gevuld met een professionelevezellijm dit spul geeft een sterker en beter resultaat dan de standaard matjes, de rest is kaal geschuurd voor zo veel als dat lukte tot op de gelcoat en daarna heeft de romp minimaal 8 weken gedroogd
Om te kijken of de romp droog was heb ik op de open plekken plastic folie op de romp geplakt, en te kijken of dit na een paar dagen nog steeds droog was aan de binnekant.
Pas Op,
Repareer geen polyester wat vochtig is, iedereen waarschuwde me hier voor ,ik heb wel de slechte plekken gespoeld met veel aceton dit neemt namelijk het vocht mee.
De Romp is aan de buitenkant geschilderd met DD lak van De IJssel in de kleur Antracietblauw de waterlijn is gedaan met Helder Rood ook met DD lak van De IJssel

Na de reparatie van het onderwater schip heeft de romp 4 weken gedroogd om het polyester goed uit te laten wasemen ,dit erg belangrijk om dat de Epoxy coating niet ademt, daarna is het onderwaterschip 5x in de Heavy Duty Epoxy Coating van Duursme gezet, de kleuren die Duursma op dat moment had zijn Zwart en Grijs, ik heb voor Grijs gekozen,de coating hoort aangroeiwerend te zijn , maar er kan later altijd nog een antifouling over heen als dit tegenvalt.

De aluminium stootrand om de boot heen is op een aantal plaatsen gericht en er zijn diverse popnagels van vervangen
Van de halve maantjes voor de verstaging etc. zijn alle moeren vervangen door nieuwe RVS zelfborgende moeren ,vele oude messing moertjes waren gescheurd geen overbodige luxe om deze dus even te vervangen.