foto's

Klik voor groter beeld
Ik ben tevreden, en erg benieuwt hoe de boot zeilt.

Klik voor groter beeld
Ik kreeg veel positive reacties, sommige mensen dachten zelfs dat het een nieuwe Centaur was.

Klik voor groter beeld
Weer in zijn element.

Klik voor groter beeld
Ik miste al snel een bankje, in de loop van de zomer heb ik er twee gemaakt en bevallen goed.

Tips en Hints

Alle houtwerk is 8 tot 10 x gelakt met Trimetal Vernis Glanzend.
De polyester benodigdheden zijn na veel speur werk gekocht bij de Firma Duursma in Wolvega ,De DD lak en de bijkomende verwerking materialen zijn ook gekocht bij Duursma in Wolvega.
Deze firma heeft goede en vooral betaalbare producten, en ik mag het voortreffelijke advies niet vergeten te vermelden.

Alle spullen zoals de meeste  RVS bouten, moeren, ringen, schuurpapier verfbenodigdheden etc heb ik bij de Praxis gekocht,de speciale spullen komen bij een Nautic Ring aangesloten watersport winkel, deze winkel zijn niet goedkoop, maar de kwaliteit en service  zijn goed, pas op koop, voor het afplakken wel het betere plakband en bezuinig ook niet op het betere schuurpapier om teleurstelling te voor komen. Met het schuren van het onderwaterschip ben ik begonnen met korrel 40 maar had meer succes met korrel 60.

Al het schuurwerk is gedaan met een goede (Bosch) 125 mm rotor schuurmachine gedaan,het onderwaterschip is eerst met korrel  60 en als laatst met 120.
Gebruik wel schuurschijven van een gerenommeerd merk.
Om de slechte Gelcoat er uit te slijpen is een 115 mm haakse slijpmachine gebruikt met een zogenaamde flappenschijf er op.

De gehele renovatie heeft 150 uur gekost maar hier zit het maken van de winterbok, het zoeken naar informatie en de goede spullen niet bij (en al helemaal niet het maken van deze site), een renovatie als dit is op zichzelf goed te doen, ervaring met het verwerken van polyester had ik niet, maar hoe er mee om te gaan  is  goed op het internet te vinden ,ik ga er van uit dat voor een beetje handig iemand het polyesterwerk dus heel goed te doen is, voor het werken met twee componenten verf geld voor mij het zelfde.

Waar ik wel al heel snel achter kwam is, dat dit soort projecten alleen slagen als je rustig en zonder tijdsdruk in een goed geventileerde en verwarmde ruimte kunt werken. dit vooral in het belang van met het werken met de tweecomponenten materialen.
Pas wel goed op je zelf,van het stof dat vrijkomt bij het slijpen en schuren van polyester en vooral Epoxy kun je goed ziek worden.

De goede persoonlijke beschermingsmiddelen zijn meestal ook te koop bij het bedrijf waar je de polyester materialen kunt kopen. 

En als allerlaatste vooral niet bang zijn en als je een blaasje of plekje op je mooie boot vind vooral niet in paniek raken en gewoon proberen de juiste informatie te vinden om een goede reparatie voor het juiste geld uit te laten voeren, of zelf doen het laatste gaf bij mij toch wel meer voldoening.


Foppe Jansma